PERANAN AHLI JAWATANKUASA EKSA ADTEC JTM Kampus Tangkak
(a) Pengerusi/Naib Pengerusi
- Menentukan hala tuju keseluruhan pelaksanaan EKSA.
- Membentuk pelan tindakan pelaksanaan EKSA.
- Menetapkan dasar, peraturan dan garis panduan.
- Menentukan belanjawan dan sumber-sumber kewangan.
- Mengemukakan cadangan pelantikan Ahli Jawatankuasa kepada pihak pengurusan.
- Mengawasi dan menilai kemajuan pelaksanaan.
- Memantau kemajuan pelaksanaan EKSA melalui contoh amalan terbaik.
(b) Penyelaras /Penolong Penyelaras EKSA
- Membantu menentukan hala tuju keseluruhan pelaksanaan EKSA.
- Memastikan pelan tindakan pelaksaan EKSA berjalan sepertimana yang telah dirancang.
- Menjadualkan Mesyuarat Jawatankuasa Pelaksanaan EKSA.
- Menyelaras aktiviti-aktiviti EKSA yang dianjurkan.
- Menyelaras dan mengendalikan aktiviti Go Green / Recycle EKSA;
- Menyelaras dan mengemaskini buku panduan pelaksanaan EKSA.
- Menguruskan belanjawan dan implikasi kewangan yang terlibat dengan aktiviti EKSA.
- Melaporkan kemajuan dan status pelaksanaan EKSA.
- Menyelaras Laporan Pencapaian Aktiviti EKSA (termasuk slaid).
- Memberikan input kepada Setiausaha untuk kemaskini sudut induk EKSA;
- Bertanggungjawab terhadap persediaan dan penyelarasan audit Persijilan EKSA dan bertindak sebagai Urusetia.
- Menguruskan permohonan persijilan EKSA.
- Memastikan persijilan EKSA berjaya diperolehi dan dikekalkan.
(c) Fasilitator EKSA
- Memberikan panduan kepada ketua zon, ahli serta lain-lain Jawatankuasa EKSA.
- Memantau dan memberi panduan pelaksanaan EKSA sepertimana yang telah ditetapkan dalam pelan pelaksanaan EKSA.
- Menjadi perantara untuk menyampaikan maklumat terkini antara pihak pengurusan dengan kumpulan pelaksana.
- Menjadi pakar rujuk bagi pelaksanaan EKSA di Jabatan.
- Membantu pihak pengurusan semasa sesi pembentangan dan penyelarasan audit Persijilan EKSA.
- Lain-lain tugas berkaitan dengan pelaksanaan EKSA.
(d) Setiausaha EKSA
- Menguruskan dan mengemaskini sudut induk EKSA.
- Menguruskan mesyuarat EKSA.
- Memastikan semua dokumen berkaitan aktiviti EKSA disimpan di dalam fail.
- Membantu Penyelaras EKSA semasa Audit Persijilan EKSA.
- Lain-lain tugas berkaitan dengan pelaksanaan EKSA.
(e) JK Audit EKSA
- Menyediakan kriteria audit dalam EKSA.
- Menentukan kekerapan aktiviti audit dalam EKSA.
- Melaksanakan audit dalam EKSA.
- Menyediakan laporan dan analisis keputusan audit dalam EKSA.
- Melapor serta mewawarkan keputusan audit kepada semua warga.
- Lain-lain aktiviti yang berkaitan dengan audit EKSA.
(f) JK Latihan EKSA
- Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti latihan bagi memupuk budaya EKSA kepada semua warga kerja dalam organisasi;
- Menyelaras dan memastikan setiap warga kerja diberikan latihan EKSA secukupnya.
- Menjalankan lawatan penandaaras EKSA ke tempat yang boleh dijadikan contoh.
- Menyediakan format label yang seragam bagi fail, pergerakan kakitangan dan lain-lain dokumen/tempat standard untuk kakitangan dan seluruh kawasan institut.
- Menyediakan layout kawasan kerja yang standard;
- Memastikan semua kawasan yang digazetkan menggunakan label yang seragam.
- Lain-lain aktivitiyang memerlukan penyeragaman.
- Lain-lain aktiviti yang berkaitan dengan latihan EKSA.
(g) JK Promosi EKSA
- Menyediakan pelan pelaksanaan aktiviti promosi EKSA;
- Mengenal pasti serta menguruskan aktiviti/kempen promosi (seperti countdown board dan pertandingan logo EKSA) bagi memupuk kesedaran penyertaan untuk menjayakan pelaksanaan EKSA;
- Menganalisis keberkesanan aktiviti promosi yang telah dilaksanakan;
- Menyelaras lawatan penandaarasan dari Jabatan lain.
- Melaporkan status pelaksanaan aktiviti dan tahap kesedaran EKSA di kalangan warga jabatan/agensi.
- Menganjurkan pertandingan berkaitan bagi meningkatkan penglibatan dan kesedaran EKSA.
- Lain-lain aktiviti yang berkaitan dengan promosi.
(h) Ketua/Penolong Zon
- Mengadakan mesyuarat secara berkala dengan ahli-ahli kumpulan;
- Merancang aktiviti kumpulan;
- Memberikan maklum balas mengenai status pelaksanaan EKSA kepada Penyelaras.
- Membantu memberikan panduan dan tunjuk ajar kepada ahli-ahli kumpulan.
- Melaksanakan aktiviti Go Green / Recycle EKSA;
- Memastikan pelaksanaan peraturan-peraturan keselamatan yang telah ditentukan seperti yang terdapat di dalam Buku Arahan Keselamatan.
- Mengambil langkah-langkah yang perlu dalam aspek keselamatan fizikal jabatan.
- Memastikan pelaksanaan dan pematuhan prosedur dan peraturan pengurusan aset dan stok seperti yang telah ditentukan seperti yang terdapat di dalam Pekeliling dan Arahan berkaitan yang terkini.
- Lain-lain aktiviti yang berkaitan dengan pengukuhan dan pelaksanaan EKSA.
(i) Ahli EKSA
- Membantu menentukan hala tuju keseluruhan pelaksanaan EKSA
- Membantu membentuk pelan tindakan pelaksanaan EKSA
- Membantu menentukan belanjawan dan sumber-sumber kewangan;
- Melaksanakan aktiviti EKSA sepertimana yang diselaraskan oleh Jawatankuasa EKSA dan Ketua Zon.
- Membantu mengawasi dan menilai kemajuan pelaksanaan; dan
- Membantu memantau kemajuan pelaksanaan EKSA melalui contoh amalan terbaik.